Hoe kan je gametechnologie en immersive audio inzetten om muzikale ervaringen naar een ander niveau te tillen? Dat is de centrale vraag in het onderzoeksproject Virtual Music Experiences van Howest Digital Arts & Entertainment Research (Kortrijk) en PXL-Music Research (Hasselt).
De onderzoekers bouwen in twee jaar een zestal use cases die de mogelijkheden van deze technologieën showcasen. Van een AR-beleving voor een metalband over een immersive concert ondersteund door AI-gegenereerde beelden tot een virtuele replica van concertzalen mét bijhorende akoestiek. Het zijn maar enkele voorbeelden van toepassingen die worden gebouwd. Technologieën als AI, VR, XR, AR, spatial audio, virtual production, 3D scanning etc. worden ingezet om bestaande muziekervaringen (bv. live concerten) te verrijken of volledig nieuwe ervaringen te bouwen.
“Op 16 mei dompelen we je onder in deze wereld van technologie en muziek”, aldus Jan Pauly, Project manager TETRA Virtual Music Experiences. “In de voormiddag krijg je een inspirerend overzicht van beschikbare technologie en hoe die kan ingezet worden voor live ervaringen of voor fan/audience engagement. In de namiddag kan je deelnemen aan verschillende workshops, o.a. over hoe het immersive audio concert van Tsar B in Wintercircus tot stand kwam of hoe je een zaal inscant en er in een game engine als Unreal mee aan de slag kunt om bv. een virtueel concert te organiseren of je licht- en stagedesign tot leven te zien komen.”
Wil je deelnemen aan dit evenement, neem dan contact op met birgit.ketele@beatvenues.be.